De 7 wetten van ‘Rebels Ondernemen’

“Ondernemen is geen exacte wetenschap en kan niet vervangen worden door algoritmes. Door de unieke onvoorspelbare aard van ondernemen spelen menselijke ervaring, creativiteit en intuïtie een cruciale rol.

Technocratie, inclusief algoritmes en data-analyse ondersteunen evenwel de ondernemers bij het nemen van beslissingen maar vervangen niet de menselijke kant ervan.”

  1. Regels breken, geen wetten: zij/hij volgt niet blindelings de normen van de industrie of traditionele bedrijfspraktijken. Ze dagen  “Hoe het altijd al geweest is” uit op een ethisch verantwoorde manier.

  2. Wendbaarheid en Aanpassingsvermogen: hij of zij heeft geen schrik van verandering. Zij/hij is snel in het schakelen en experimenteren om nieuwe opportuniteiten te realiseren. Zij of hij denkt niet in termen van succes of mislukking maar in termen van resultaat, feedback, conclusies en doorgaan.

  3. Gedreven door een missie/doel:  zij/hij  onderneemt niet alleen om winst te genereren, maar ook om een positieve sociale, milieu- of culturele impact te hebben.

  4. Opportunisme met een visie/missie: dit inspireert hen om gedurfde stappen te nemen en om onconventionele wegen te bewandelen om hun doelen te bereiken.

  5. Veerkracht en Doorzettingsvermogen: hun veerkracht en focus  stelt hen in staat om allerhande weerstand te  counteren en te blijven doorgaan. Een rebels ondernemer denkt niet in termen van succes of mislukking maar in termen van: resultaat, feedback conclusies en doorgaan.

  6. Uitdagen van de mainstream: een rebels ondernemer neemt het vaak op tegen gevestigde spelers door zijn disruptief denken en handelen. Zij/hij stelt traditionele producten, diensten of bedrijfsmodellen in vraag. Kortom, rebels ondernemen is voor zij die durven anders denken, handelen en bedrijven bouwen die niet alleen succesvol zijn, maar bovenal de status quo uitdagen.

  7. Een rebels ondernemer vergeet haar/zijn parcours niet: zij/hij deel haar/zijn ervaringen, als bron van inspiratie, met de opkomende generatie, met collega’s en medewerkers. Zo bouwt zij/hij een netwerk op dat rebels ondernemen duurzaam verspreidt.